.........ČEŠTINA PRO ŽIVOT......................................................ASSET České Budějovice
 

 
- -- --Francais

Metodické pokyny

Čeština pro život

10. LEKCE


Vánoce po česku

Lektor se ptá studentů, jestli někdy slavili Vánoce v České republice. Vypráví, jak se slaví Vánoce v Česku. Jaká dodržujeme tradice. Co patří k symbolům Vánoc, jaké tradiční štědrovečerní jídlo máme. Jaké vánoční dárky kupujeme a dostáváme. Co Češi dělají o Vánocích. Lektor napíše heslovitě základní údaje na tabuli. Studenti pak vypravují, jak slaví Vánoce v zemi, ze které pocházejí. Zda dodržují vánoční zvyky a obyčeje, jaké. Jak se připravují na oslavu Vánoc. Jak se liší jejich oslava Vánoc od zvyků v ČR.
Lektor může využít i otázky z bloku Šťastné a veselé Vánoce.

cv. 1 Vánoce přicházejí
Studenti čtou text. Pak řeší úkoly ve cv. 2 a odpovídají na otázky ze cv. 3.
cv. 4  Studenti doplňují věty. Vycházejí z úvodního textu. Chybějící informace se týkají hlavně vánočních zvyků. Lektor může se studenty zopakovat, co tyto symboly znamenají.
Možné otázky: Co je jmelí? Pečete taky vánoční cukroví? Zpíváte vánoční koledy? Jaké znáte? Chodíte do kostela na půlnoční mši?
cv. 5
Studenti doplňují do vět substantivum Vánoce. Lektor se studentů ptá, jestli uvedená tvrzení platí i o nich.
např. Po Vánocích pojedeme na hory. Jezdíte o / po Vánocích na hory? Lyžujete? Kam jezdíte?
Nevíme, jaký dárek mu máme koupit k Vánocům. Je pro Vás jednoduché koupit vhodné vánoční dárky? Komu kupujete vánoční dárky?
cv. 6 Studenti doplňují vhodné přídavné jméno, které hledají v úvodním textu. Tato spojení doplňují pak do vět ze cv. 7.
cv. 8 Studenti odpovídají na otázky a vyjadřují svůj postoj. Jedná se o opakovací cvičení toho, co se studenti dozvěděli v úvodním článku.
cv. 9 České betlémy
Lektor seznámí studenty s historií českých betlémů. Dá jim tipy, kde můžou betlémy vidět.
Studenti můžou najít informace o betlémech na internetu a pak diskutují o tom, co zjistili.
Studenti čtou text a doplňují správné předložky. Pak odpovídají na otázky k textu.
cv.10
Studenti si prohlédnou fotografie a říkají, co lidé dělají, jaké vánoční zvyky dodržují.
cv. 11
K vánočním tradicím se vracejí i v tomto cvičení. Doplňují text a odpovídají na otázky.
cv. 12 Advent
Poslechové cvičení
Studenti poslouchají čtyři krátké nahrávky a doplňují tabulku. Informace se týkají místa a doby a dále tématu, o čem lidé mluví.
Lektor kontroluje, co studenti napsali. Pak pustí nahrávku ještě jednou (nebo i opakovaně) a studenti řeší další úkoly b, c, d, e. Následuje kontrola.
cv. 13 Vánoční dárky
Studenti diskutují o tom, jaké vánoční dárky jsou (ne)vhodné. Vybírají z uvedených možností nejlepší dárek, který by chtěli darovat. Říkají, jaký dárek by chtěli dostat.
cv. 14 Vánoční cukroví
Poslechové cvičení
Studenti udělají anketu mezi sebou. Jeden je reportér a ptá se ostatních, jestli pečou vánoční cukroví, jaké a kdy.
Pak studenti poslouchají rozhovor a dokončují věty ve cv. 14 a).

cv. 15 Štědrý den
Studenti si nejprve prohlédnou obrázky a říkají, jak asi lidé prožívají Vánoce a kde je slaví
Pak poslouchají nahrávku. Vypravování tří osob. Studenti doplňují informace do tabulky. Jaké jídlo se připravuje o vánočních svátcích, jaké dárky dostávají, jaké vánoční zvyky dodržují.
cv. 15 b) Studenti napíšou dopis /mail o tom, jak se slaví Vánoce v Česku (jako domácí příprava). Lektor kontroluje, co studenti napsali.
cv. 16 Vánoční koledy
Lektor může pustit studentům nahrávku více vánočních koled- typicky české x světové.
Studenti porovnávají koledy. V Čechách – pomalé, přemýšlivé, s příběhem x světové – veselé, optimistické.
Pak studenti poslouchají nahrávku typické koledy Vánoce, Vánoce přicházejí. Doplňují text. Koledu se můžou studenti naučit nazpaměť.
cv. 17 Silvestr
Studenti vypravují o tom, kde slaví poslední den v roce. Pak vybírají z uvedených možností, kde by chtěli nejraději přivítat Nový rok.
cv. 18 Zde jsou témata k rozhovorům. Lektor rozhodne, co z toho využije a v jaké části hodiny rozhovory zařadí.
cv. 19 Vánoční stromek
Studenti řeší úkoly na ozdobách. Můžou soutěžit ve skupinách.

Četba z tisku
Článek z novin si přečtou studenti samostatně se slovníkem. Další hodinu lektor zkontroluje, zda rozumí textu. Studenti můžou také napsat esej na toto téma, kterou přečtou při hodině. Lektor může vybrat nejlepší práce. Studenti diskutují o tom, jestli by měli být lidé o Vánocích sami, nebo oslavovat s rodinou.

 



   
 
© Copyright ASSET Č.Budějovice 2010
Informace: + 420 603 715 504 -- e-mail: assetcb@seznam.cz